German version below

Solving complex problems within a short time is a special challenge. That not only holds true in politics but unfortunately also in daily business life. Procrastination, declining or deferring responsibility to others (often external consultants) is a common evil. Sounds familiar to you? Than you also know that these are, in most instances, no sustainable problem solving strategies.

We consider problems as complex when a) a solution cannot be defined by a small project team but requires active collaboration of many experts. And when b) successful implementation of the solution depends on the willingness of the people involved.Examples span from strategy development and implementation, entering new markets, launching new businesses, transformation, to operational topics such as implementing a new IT system.

If you want to address a complex problem quickly, consider these three suggestions:

  1. You need to leverage the distributed knowledge spread across many experts in order to create the best solution. In most cases you will need specialists from various functions, for example research, product design, manufacturing, sales, marketing. Often it can be useful to involve customers or suppliers in order to avoid becoming blinkered in one’s work, to challenge assumptions and to create new perspectives.
  2. You need to deliver results quickly in order to not straining your organization. Rather than lengthy analyses and theoretical concepts, built prototypes and stress-test these under real-life conditions. Especially in our ever changing environments, concerted efforts with iterations are often more useful than tedious planning.
  3. You need to align all stakeholder groups to come to joint decisions, create buy-in, adjust the implementation steps and roll-out the solution into your organization. If all parties involved in a problem pull together, you will create lasting impact and your organization will live up to its full potential.

Take 5 minutes and call me at +49 (0) 162 2343 600 to explore if I can act as your catalyst, helping you to solve you complex problems much faster that you think is possible.

 

Deutsche Fassung

Eine besondere Herausforderung ist es, komplexe Aufgabenstellungen in kurzer Zeit zu lösen. Das gilt nicht nur in der Politik, sondern leider auch im Unternehmensalltag, wo wir Prokrastination (auf gut deutsch: Aufschieberitis) und die Verlagerung des Problems auf externe Berater häufig erleben. Klingt bekannt? Dann wissen Sie auch, dass beides meist keine nachhaltigen Strategien zur Problembewältigung sind.

Wir sprechen von „komplexen‘‘ Aufgaben, wenn eine Lösung nicht durch ein kleines Projektteam erarbeitet werden kann, sondern die aktive Einbeziehung vieler Experten erfordert und die Umsetzung nur mit Hilfe der Betroffenen gelingt. Beispiele aus der Praxis reichen von Strategieentwicklung und -umsetzung, dem Eintritt in neue Märkte oder Geschäftsfelder, der Transformation, bis hin zu operativen Themen, wie etwa der Einführung neuer IT Systeme.

Wenn Sie komplexe Probleme anpacken wollen, müssen Sie drei Punkte berücksichtigen:

  1. Sie müssen das auf viele Köpfe verteilte Wissen der Experten einbeziehen, um die beste Lösung zu finden. Meist benötigen Sie dazu die Fachleute aus den unterschiedlichen Funktionen wie etwa Produktentwicklung, Fertigung, Marketing, Vertrieb, IT. Oft kann es sinnvoll sein, auch Kunden oder Lieferanten hinzuzuziehen, um Betriebsblindheit zu vermeiden, althergebrachte Positionen zu hinterfragen und eingeschränkte Sichtweisen zu erweitern.
  2. Sie müssen schnell Ergebnisse liefern, damit Ihre eigene Organisation möglichst wenig belastet wird. Statt ewiger Analysen und Konzepte lieber schnell Prototypen bauen, die dann auf Belastbarkeit im Alltag getestet werden. Gerade in sich schnell wandelnden Märkten sind konzertierte Aktionen mit kurzer Taktung oft sinnvoller als langwierige Planungen.
  3. Sie müssen die verschiedenen Interessengruppen auf einen Nenner bringen, um die vielfältigen erforderlichen Aktivitäten zur Lösung Ihres komplexen Problems abzustimmen, die Ergebnisse zu verabschieden und in Ihre Organisation zu tragen. Denn nur wenn alle Beteiligten an einem Strang ziehen, werden Sie schlagkräftig und lösen Ihr komplexes Problem nachhaltig.

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